Kto jest Pracodawcą Użytkownikiem?
Pracodawca Użytkownik jest to podmiot, na rzecz którego Pracownik Tymczasowy wykonuje pracę. Pracodawca Użytkownik nie zawiera z Pracownikiem Tymczasowym umowy o pracę, ale wykonuje niektóre obowiązki i korzysta z praw przysługujących pracodawcy w zakresie niezbędnym do organizowania pracy Pracownika Tymczasowego. Pracodawca Użytkownik wyznacza Pracownikowi Tymczasowemu zadania i kontroluje ich wykonanie.
Jakie są obowiązki Pracodawcy Użytkownika?
Pracodawca Użytkownik zobowiązany jest do:
• zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków pracy w miejscu wyznaczonym do wykonywania pracy tymczasowej
• dostarczenia Pracownikowi Tymczasowemu odzieży i obuwia roboczego oraz środków ochrony indywidualnej, zapewnienia napojów i posiłków profilaktycznych jeśli jest to wymagane przepisami szczególnymi, przeprowadzania szkolenia w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy, ustalania okoliczności i przyczyny wypadku przy pracy
• przeprowadzania oceny ryzyka zawodowego oraz informowania o tym ryzyku
• powierzania Pracownikowi Tymczasowemu tylko zadań określonych w jego umowie o pracę
• zapewniania Pracownikowi Tymczasowemu, na zasadach przewidzianych dla pracowników zatrudnionych przez tego pracodawcę prawa do korzystania z urządzeń socjalnych
• udzielenia Pracownikowi Tymczasowemu czasu wolnego od pracy w wymiarze odpowiadającym przysługującemu temu pracownikowi urlopowi wypoczynkowemu (na wniosek pracownika)
Czym jest Agencja Pracy Tymczasowej?
Agencja Pracy Tymczasowej jest firmą, której działalność polega na rekrutacji, selekcji, zatrudnianiu i stawianiu do dyspozycji Pracodawcy Użytkownika osób fizycznych o określonych umiejętnościach i kwalifikacjach, na podstawie odpowiedniej umowy zawartej pomiędzy Agencją Pracy Tymczasowej a Pracodawcą Użytkownikiem.
W jaki sposób mogę rozpocząć współpracę z agencją Cosmoworker jako potencjalny Pracodawca Użytkownik?
W zakresie nawiązania współpracy prosimy o kontakt telefoniczny: 0048 660-457-009 lub mailowy: tn@cosmoworker.pl.
Kim jest Pracownik Tymczasowy?
Pracownik Tymczasowy to pracownik zatrudniony przez Agencję Pracy Tymczasowej wyłącznie w celu wykonywania pracy tymczasowej na rzecz i pod kierownictwem Pracodawcy Użytkownika.
Czy Pracownik Tymczasowy może wykonywać każdą pracę?
Pracownik Tymczasowy nie może wykonywać na rzecz Pracodawcy Użytkownika pracy:
1. szczególnie niebezpiecznej w rozumieniu przepisów wydanych na podstawie art. 237 Kodeksu Pracy (tj. określonych w drodze rozporządzenia właściwego ministra ogólnie obowiązujących przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy),
2. na stanowisku pracy, na którym jest zatrudniony pracownik wykonujący pracę na rzecz Pracodawcy Użytkownika, w okresie uczestniczenia tego pracownika w strajku,
3. na stanowisku pracy, na którym w okresie ostatnich 3 miesięcy poprzedzających przewidywany termin rozpoczęcia wykonywania pracy tymczasowej przez Pracownika Tymczasowego był zatrudniony pracownik etatowy Pracodawcy Użytkownika, z którym został rozwiązany stosunek pracy z przyczyn niedotyczących pracowników.
Czy istnieją ograniczenia dotyczące minimalnego, bądź maksymalnego okresu zatrudnienia Pracownika Tymczasowego?
Pracownik tymczasowy zatrudniony w Agencji Pracy Tymczasowej może być skierowany do pracy na rzecz Pracodawcy Użytkownika maksymalnie na okres 18 miesięcy w 36-miesięcznym okresie rozliczeniowym. Czas minimalny nie jest określony.
Jaki rodzaj umowy podpisywany jest z Pracownikiem Tymczasowym?
W myśl ustawy o zatrudnianiu pracowników tymczasowych z Pracownikiem Tymczasowym podpisywana jest umowa o pracę na czas określony lub umowa o pracę na czas wykonania określonej pracy. Zawsze zawiera okres zatrudnienia przez Pracodawcę Użytkownika.
Czy i jakie ubezpieczenie przysługuje Pracownikowi Tymczasowemu?
Pracownik Tymczasowy jest objęty takimi samymi ubezpieczeniami jak pracownicy zatrudnieni na stałe. Agencja Pracy Tymczasowej jest zobowiązana do naliczania, potrącania i przekazywania do właściwego urzędu skarbowego zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych oraz wypełniania pozostałych obowiązków płatnika tego podatku. Agencja Pracy Tymczasowej zobowiązana jest także do obliczania, potrącania i przekazywania składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne Pracownika Tymczasowego oraz do prowadzenia wymaganej ewidencji zgodnie z przepisami o ubezpieczeniu społecznym pracowników.
Czy Pracownikowi Tymczasowemu przysługuje prawo do urlopu?
Tak, 2 dni za każdy miesiąc, w którym pozostaje do dyspozycji Pracodawcy Użytkownika, zgodnie z ustawą.
Czym różni się umowa o pracę tymczasową od standardowej umowy o pracę?
Umowa o pracę tymczasową ma podobny charakter do 'standardowej' umowy o pracę. Obie podlegają tym samym przepisom Kodeksu Pracy i innym aktom prawnym regulującym stosunek pracy. Ustawa o zatrudnianiu pracowników tymczasowych daje jednak pracodawcom korzystającym z usług pracy tymczasowej kilka wymiernych korzyści, niedostępnych w ramach 'standardowego' stosunku pracy. Są to m.in.:
Na czym polega rozwiązanie umowy z Pracownikiem Tymczasowym?
Umowa o pracę z Pracownikiem Tymczasowym jest, co do zasady, umową terminową i nie można jej rozwiązać przed upływem określonego w niej terminu. Termin wypowiedzenia umowy, jeśli została zawarta na okres krótszy niż 2 tygodnie, wynosi 3 dni. Natomiast jeśli umowa została zawarta na czas powyżej 2 tygodni, okres wypowiedzenia wynosi tydzień, a ostatnim dniem okresu wypowiedzenia jest zawsze sobota.